فيديو| أحمد موسى يهاجم أبو تريكة وأنصاره بعد حكم الجنح في قضية “التهرب الضريبي”: بتدافعوا عنه لية؟.. معاه فلوس ومش هيديكم حاجة

هناء البلك
هاجم المذيع أحمد موسى، لاعب كرة القدم الدولي السابق، محمد أبو تريكة، بعد حكم محكمة الجنح بحبس الأخير سنة وكفالة 20 ألف جنيه، ف اتهامه بالتهرب الضريبي في الفترة بين 2008 و2009.

وقال مذيع برنامج “على مسئوليتي”، على قناة “صدى البلد”، أمس الثلاثاء، إن “من يدافع عن شخص متهم بجريمة مخلة بالشرف فهو مثله” – في إشارة للاعب النادي الأهلي السابق محمد أبو تريكة- متسائلا: “بتدافع عن إيه ده واحد مدفعش حق البلد“.
 
وكانت محكمة جنح الشئون المالية والتجارية قد قضت، الإثنين الماضي، بحبس محمد أبو تريكة لاعب النادى الأهلى السابق سنة وكفالة 20 ألف جنيه بتهمة التهرب من دفع مبلغ 710 آلاف جنيه، قيمة الإعلانات لشركة مياه غازية، وإحدى شركات الاتصالات.
 
وتابع موسى حديثه في برنامجه “على مسؤوليتي” المذاع على فضائية صدى البلد: “بالعكس المفروض تقله ادفع اللي عليك، ده أبو تريكة بياخد ما يعادل في الشهر 40 ألف دولار مرتبه من قناة تميم، خلوا بالكم مش هيديكم حاجة عنده فلوس ربنا يزيده بس يدفع اللي عليه“.

واستطرد: “هربان من دفع ضرائب البلد.. البلد اللي علمتك وخلتك تلعب في الأهلي، وتروح بطولات وعربيات وبيوت وحاجات كتير، لو مكنتش في الأهلي مكنوش هياخدوك محلل بتلاته ساغ“.

وأضاف موسى أن أبو تريكة يحصل على هذا الراتب باعتباره نجم سابق من نجوم النادي الأهلي، متابعا: “كنت خلاص كان ماضي زمان وخلص خلاص“.