عين على التوك شو من 13يونيو-28يونيو 2017

02 يوليو ,2017
الدولة

عين على التوك شو

من 13يونيو-28يونيو 2017

توقفنا في النشرة السابقة عند انتظار قرار مجلس النواب في اتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين مصر والسعودية. وفي الرابع عشر من يونيو وافق مجلس النواب على اتفاقية تعيين الحدود البحرية مع المملكة العربية السعودية، و بموجبها تتنازل مصر عن جزيرتي تيران وصنافير للمملكة .

13 يونيو:

بدأ الإعلامي وائل الإبراشي برنامجه العاشرة مساءعلى شاشة دريم كعادته متجاهلا لمناقشات مجلس النواب لاتفاقية تيران وصنافير وللقضية برمتها. وافتتح برنامجه بتقارير عن قضايا اجتماعية من بينها:عقوق الوالدين وجحود الأبناء، ثم قضية تتعلق بمقتل سيدة أردنية على يد طبيب تجميل لبناني أثناء إجرائه جراحة تجميل لها، ثم تقرير عن تزايد حالات الإصابة بالكوليرا في اليمن، وأخيرا تقرير عن ارتفاع أسعار الملابس قبل العيد، ليفاجأ الإبراشي كما المشاهدونبمداخلة مع الفريق أحمد شفيق، والتي قدمها الإبراشي بقوله: من القضايا المثارة الآن على الساحة، قضية تيران وصنافير.. معانا الفريق أحمد شفيق“.

من أبرز ما قاله الفريق شفيق في المداخلة، هجومه على أسلوب إدارة قضية تيران وصنافير مستندا إلى تاريخه كمحارب بقوله: أنا 11 سنة قائد ورئيس أركان للقوات الجوية و40 سنة خدمة.. يهمني بصفة شخصية وزمايلي اللي كنا في سرب القتال وكنت من السرب اللي أغلق مضيق تيران.. أنا بصفة شخصية مصري إلى النخاع وأقدس الانتماء للعروبة.. السيادة مش هينة.. لغاية ما يظهر للمنطقة صاحب يثبت إنها ملكه.. فالملكية غير.. تحدثوا بالأمس عن الجيولوجيا.. كل ده أنا مابقولش الجزيرة دي بتاعة مين.. أنا باسفه هذه الآراء.. جيولوجيا إيه؟! طب ما الكتلة الصلبة ممتدة لغاية ليبيا.. أروح آخد ليبيا؟!”، في انتقاد واضح لما صرح به د. فاروق الباز بأن الجزر جيولوجياتتبع السعودية.

وهاجم الفريق شفيق في مداخلته إجراءت ومسارات توقيع الاتفاقية نفسها وقال: بتوقيع السيد رئيس الجمهورية كانت تروح لمجلس النواب، وليس بتوقيع رئيس مجلس الوزراء، والمجلس ليس عليه سوى أن يطلب من رئيس الجمهورية أن يعرض الموضوع للاستفتاء الشعبي.. ليس من حق مجلس النواب حسم القضية بهذا الشكل.. يا كنا نمشي في اتجاه مجلس النواب، يا إما نمشي في المحاكم.. حنضحك الناس علينا؟!”

لم يعلق الإبراشي على المداخلة بأي كلمة، منتقلا إلى تقاريره وفقراته التي يبرع في تقديمها بقوله:حانتكلم عن مسلسل غرابيب سود اللي معمول عشان يهاجم داعش

رابط حلقة وائل الإبراشي.. هنا

  • مهدت مداخلة الفريق شفيق لبدء الهجوم عليه، فقد ذكّر الإعلامي عمرو أديب في حلقة برنامجه كل يومعلى شاشة أون لايف المشاهدين بتغريدة قديمة لشفيق تعود لعام مضى ملخصها أن الجزر سعودية، مؤكدا أن الموضوع ملخبط حتى الناس الكبار.. الفريق شفيق صرح الآن أن تيران وصنافير مصرية ، لكن الفريق شفيق مالحقش يشيل التويتة بتاعته إنها سعودية.. جايز بحث تاني!”

ثم قرأ التغريدة القديمة، معلقا بأسلوبه المدعي للعقلانية: كدة الفريق شفيق أعاد النظر.. وده مش عيب يا جماعة.. الحكاية محتاجة بحث

الغريب أن الفريق شفيق لم يغير رأيه، ولم يصرح في مداخلته مع برنامج العاشرة مساء بمصرية الجزيرتين!

قبلها وفي نفس الحلقة، أكد أديب على أن الجميع في حالة حيرة لخبطةمن حسم هوية الجزيرتين، مستشهدا بتصريح الرئيس الأسبق حسني مبارك وقال: يبدو إن الراجل عايز يريح دماغه، قال للصحفي هي المحكمة قالت إيه؟ قاله مصرية.. هو أنا بافهم أحسن من المحكمة؟!”

رابط حلقة عمرو أديب هنا

14 يونيو:

اليوم مررت موافقة البرلمان على اتفاقية تعيين الحدود البحرية بين مصر والسعودية.

وواصلت الإعلامية أماني الخياط عبر برنامجها بين السطورعلى شاشة أون لايفالهجوم على الفريق شفيق، وذلك بعد أن أعربت عن رضاها عن تمرير الاتفاقية.

وبررت الخياط موقفها بقولها إذا أقرينا بمبدأ إن حق الإدارة يعطي حق السيادة.. حيبقى عندنا نقطتين حدوتين هما حلايب وشلاتين.. اللي كانوا بيخضعوا للإدارة السودانية.. هل حناخد دول ويسيبوا دول.. لو قلنا إن حق الإدارة يعطي حق السيادة.. يبقى من حقنا قطاع غزة بتاعنا بـ2 مليون مواطن بثقافة مختلفة.. يعني يعيد أجندة الجماعة الإرهابية.. إنت جاهز بإيه يا مصري؟

وفي معرض ما قالته، وجهت أماني الخياط خطابها للجمهور، الذي تخاطبه كما الرئيس عبد الفتاح السيسيبكلمة يا مصريين، وقالت: لسه يا مصري عايز تقف على سلم النقابة؟ إمتى دول كانوا بيمثلوك؟ ولما دخلوا انتخابات رئاسة ماعرفوش يحسموها ليه؟ سواء الفريق شفيق أو حمدين صباحي؟“.

هكذا وضعت الفريق أحمد شفيق مع حمدين صباحي في سلة واحدة! فأماني الخياط تضع كل من يعارض وجهات النظر الرسمية في نفس الخانة!

و أجرت الخياط مداخلة مع النائبمصطفى بكري، واصل فيها الهجوم على الفريق شفيق وقال: أنا مستغرب من موقف الفريق شفيق، لكن في 13 أبريل 2016 يطلع بيان يقول إنهم سعوديتين.. لكن ييجي أمبارح يردد الكلام اللي بيقوله الناس في الشارع، فنرجو أن تراجع موقفك.. حضرتك مقاتل“.

بعدها أجرت أماني الخياط مداخلة هاتفية مع الفقيه الدستوري د. صلاح فوزي، واصل فيها بدوره الهجوم على شفيق قائلا: أنا كتبت على صفحتي اخترتك في يوم من الأيام وانتخبتك، لكن مصر ليست مجالا لتصفية حسابات

رابط حلقة أماني الخياط هنا

  • من جهته بدأ الإعلامي يوسف الحسيني حلقة برنامجه بتوقيت القاهرةعلى شاشة أون لايف معربا عن حزنه من موافقة مجلس النواب على الاتفاقية.

كان الحسيني هو الإعلامي الوحيد في هذا اليوم الذي أعرب عن رفض صريح لتمرير الاتفاقية،قائلامفيش مجال إننا مانبدأش بتصويت مجلس النواب، واللي صوت على الاتفاقية بتاعة ترسيم الحدود البحرية.. ما يسوءني هو المندبة اللي حصلت ناس تقول وإيه يعني، هما مساحتهم 133 جزء من مساحة طابا.. بس الرجالة ما بتعيطش.. فيروز قالت إيه فيه أمل، وصبرا آل ياسر.. لسه فيه إجراءات قانونية كتيرهو مش فيه اختلاف إن أم الرشراش مصرية؟ طب عايزين نرجعها، ممكن بقى السادة الوطنيين اللي صوتوا بأغلبية ساحقة.. يشوفوا لنا أم الرشراش“.

وأنهى يوسف الحسيني برنامجه بلقاء مع االسفير محمد حجازي، السفير المصري السابق في ألمانيا حول زيارة الرئيس السيسي الأخيرة في ألمانيا.

رابط حلقة يوسف الحسيني هنا

  • أبرز ملحوظات هذا اليوم واليوم الذي يليه، هو تغيب الإعلامي وائل الإبراشي لأول مرة في رمضان، وهو ما أثار تكهنات عن غضب مسئولين في الدولة من مداخلة شفيق وصولا لمنع البرنامج. لكن الإبراشي حسم الجدل عندما برر غيابه بحضوره حفل إفطار أقامته وزارة الخارجية للصحفيين والإعلاميين وطلب راحة على أن يعود لاستئناف حلقات برنامجه لاحقا.

16 يونيو:

عاد الإبراشي بعد إجازته ، وافتتح حلقته بتقرير عن الملتقى الدولي الأول لفنون القاهرة التاريخية بالمعز. ثم تناول جانبا من إفطاره مع وزير الخارجية المصري سامح شكري، الذي قال إنهم تناولوا فيه تأثيرات الخطوات التي اتخذت على قطر، موضحا أن شكري أكد أنها مؤثرة جدا، وأهم ما فيها العامل النفسي، أن تشعر قطر نفسيا أنها حوصرت في خانة الإرهاب.

رابط حلقة وائل الإبراشي هنا

17 يونيو:

افتتح عمرو أديب برنامجه بإذاعة تسريب صوتي لاتصال بين مستشار أمير قطر حمد خليفة العطية، وحسن علي محمد جمعة سلطان بحريني“.. وأكد أديب تعليقا على التسريب أن مستشار الأمير القطري يتصل بأحد الإرهابيين من أهل البحرين ويتفق معه حانولع في البحرين إزاي.

وبعدها بدأ أديب هجومه على قناة الجزيرة القطرية مؤكدا أن الأمير (القطري تميم بن حمد) لا يستخدم جيشا.. الأمير يستخدم قناة الجزيرة وأمواله.

وحرضأديب بوضوح دول الخليج ضد قطر قائلا: أنا باسأل الدول الخليجية.. يا صبركم!”، مضيفاالعقدة عند الأمير في الدوحة، إنهم مش دبي“.

وعاد أديب ليواصل هجومه الحاد على الجزيرةقائلافي الجزيرة يقولك: الاستقلال والرأي الآخر.. ويتحدثون عن الإعلام المصري أنه موجه.. شي الله يا موجه.. ده أنت مابتقولش صباح الخير ولا مساء الخير من عندك.. يعني عندنا هنا مثلا فيه إعلامي ينحرف يقول كلمة خارجة.. يقول حاجة ماعرفش بتاع.. لكن إنت من أول ما بتفتح لغاية ما بتقول صدق الله العظيم.. إنت متوجه ألف في المية“.

وتلقى أديب اتصالا هاتفيا من الفنان يحيى الفخراني يتنصل فيها من رأي نسب له في تغريدة على موقع تويتر، تضمنت انحيازا لمصرية تيران وصنافير.

وأعرب الفخراني في اتصاله عن اقتناعه بما يقال له ممن يثق فيهم واضعا ثقة خاصة في كبرائه وقادته السياسيين، بداية من زوجته التي أكدت له سعودية الجزيرتين، مرورا بالمحامي رجائي عطية ومصطفى الفقي ومفيد شهاب، والأهم من هؤلاء جميعا كما جاء على لسانه-: الأهم من كل ده إنك تقتنع: هل ممكن السيسي يعمل كده؟ طب هو مستفيد إيه؟! ده بالمنطق كده“.

الفخراني قال في مداخلته: فاكر أيام 25 يناير صنفوا الناس(سياسيا) و(أعدوا) قوايم سودا، عشان كده أنا مش باتكلم أو آخد قرار إلا لما ابقى متأكد وباخليها في نفسي، لأن مش شغلتي أن أقول للناس، لكن أنا ممكن لما ييجي مسلسل وألاقي إن حد كاتب إن تيران وصنافير مصرية بشخصية تُحترم بيقولها، حاقولهم لأ.. في العمل الفني، لأن قناعتي بتقول غير كده“.

واستقبل أديب بعدها ضيفي حلقته الناقدين طارق الشناوي وعلا الشافعي للحديث عن مسلسلات رمضان.

رابط حلقة عمرو أديب هنا

تستخدم الإعلامية أماني الخياط في برنامجهامصطلحات الرئيس بغزارة ، فتخاطب جمهورها بقولها يا مصريين، وتحذرهم دوما من أهل الشر“!

وأهل الشر كما تراهم هم الإخوان، السلفيين، عناصر الجماعات الإسلامية، اليسار.. الليبراليين، المحبطين!

وعقبت الخياط على ردود الفعل الغاضبة من موافقة البرلمان على اتفاقية ترسيم الحدود قائلةفي البداية خلوني أقدم شكر واجب ليكم، لأنكم أنتم ظهير هذه الدولة، وقدرتكم اللي بتبهر كل اللي حواليكم إن مش ممكن الأرض ترجع تلخبطكم، أو تبقوا جزء من مشهد لا يمثلكم.. وقدرتكم على عدم تأثير قوى الشر عليكم.. لأنكم ظهير هذه الدولة، وكل شوية بتجدد ثقتك في القائم على عملية التغيير في إدارة المشهد.. الشكر الواجب ده ليه؟ لأن محاولة الالتفاف لفرض القوة في مصر خلال شهر رمضان، لما بدأوها بالمشهد اللي مليان دم، ولما اعتقدوا إنهم حايركبوا الشارع مرة تانية، ولما اعتقدوا ان موافقة البرلمان ومحاولة الضغط على البرلمان من جوة، كل ده بيقول إن هناك فشل متتالي لهذه القوة، اللي بنسميها تجاوزا قوى الشر.. وبين قوسين بنسميهم الإخوان الإرهابية وكل من هم على شاكلتها سلفيين في الجحورلكن إحنا شايفينهم، عناصر الجماعات الإسلامية اللي بتشتغل في الصعيد وتحديدا في المنيا.. إحنا شايفينهم.. إحنا يعني المصريين.. يعني إحنا مدركين لكل عناصر قوى الشر.. إحنا يعني المصريين.. طب هما دول بس؟ لأ طبعا لازم تبقى عنينا شايفة كل اليسار.. وعنينا تروح على الليبراليين.. كل المحبطين من كل اللي حوالينا دول بيشتغلوا بإلحاح، والأرض بتفشلهم بإلحاح أيضا“.

انتقلت الخياط بعدها للهجوم على جريدة الأخبار اللبنانية التي عرضت غلافها على الشاشة،وهو غلاف كان يحمل صورة الرئيس السيسي. وظهر الغلاف وقد حذف عنه العنوان الذي استدعى الهجوم– “باع أرضه“.

استخدمت الخياط عبارات غير واضحة في هذا السياق، قائلة جريدة الأخبار اللبنانية اللي خلت الصفحة الأولى صورة القائد للتغيير اللي لبنان تشتهي واحد زيه عشان تطلع من أزمتها وتعنون بكلام رديء .. ده على طول ياخدني مين اللي ورا المسألة ومين اللي دافع.

خلوني أقول لحضراتكم.. جريدة الأخبار اللبنانية دي اللي قررت إنها تلعب لعبة كسارة البندق من برة باعتبار الدفع كتير أوي والدفع جوة وبرة ولازم تفضل عنينا مفنجلة، لأن أول ما عنينا تروح كده، ممكن نلاقي تفجير يمين وتفجير شمال.. اللعبة لسة ما قفلتش، لسه مانتهتش“.

و شنت الخياط هجوما جديدا على الغرب الذي مازال يحدثنا عن حقوق الإنسان، ولم يسلم من هجومها اجتماع مجلس حقوق الإنسان التابع للأمم المتحدة في جنيف، والذي خصص جلسة لمناقشة إقرار قانون الجمعيات الأهلية في مصر.

أجرت أماني الخياط مداخلة مع السفير عمرو رمضان مندوب مصر الدائم لدى الأمم المتحدة، والذي وصفت أداءه بأنه بيؤكد هوية الدولة المصرية، وهذا الأداء كان من الوضوح والحدة في مواجهة دول الاتحاد الأوروبي بما يؤكد هيبة هذه الدولة اللي عارفة بتقدم نفسها إزاي والرئيس كثيرا ما تحدث مع ميركل(المستشارة الألمانية) عن تعريف حقوق الإنسان ليس بالضرورة أن يكون هو ذاته في كل الدول“.

وأوضحت ما تعنيه بالأداء المشرفقائلةلم يكن هناك بيانا موحدا من دول الاتحاد الأوروبي، ولكن كانت هناك بيانات فردية من بعض الدول، خاصة ألمانيا وبريطانيا وفرنسا وكذلك من سويسرا والنرويج، تعرضت بالنقد لقانون الجمعيات الأهلية الأخير، ورأت فيه تقييدا للمجتمع المدني في مصر وايضا تحدثت بريطانيا وألمانيا عن ارتباط ذلك بتمويل المنظمات الأهلية، وكذلك موضوع غلق أو حجب بعض المواقع، للأسف ده كلام غريب جدا أن يصدر من دول هي أصلا قامت بحجب بعض المواقع لديها وربما لنفس السبب الذي حجبت مصر بعض المواقع بسببه، وهو المواقع التي تحرض على العنف والتطرف، وفي نفس الوقت لم نقم نحن بشيء لم يقم به آخرون“.

أما عن قانون الجمعيات الأهلية فقد عقب عليه السفير قائلا: أشك أن هؤلاء أصلا قد قرأوا قانون الجمعيات الأهلية حتى يقدموا على انتقادات مرجعها بعض المعلومات التي للأسف يدفع بها مصريون، أو تنقل من السفارات الأجنبية في القاهرة، ومنها إلى عواصم هذه الدول التي تجمع هذه النقاط وكأنها أمر مسلم به وكأنها أمر واقع“.

بعدها استضافت الخياط الباحث في شئون الجماعات الإسلامية ماهر فرغلي، وهو الباحث نفسه الذي الذي أجرى مع الإعلامي محمد الغيطي مداخلة للتعليق على حكم الإعدام الصادر ضد قتلة النائب العام الأسبق هشام بركات من خلال برنامجه الخيمة على شاشة LTC.

رابط حلقة أماني الخياط هنا

ومن جهة أخرى، وفيما يخص اتفاقية ترسيم الحدود، علق الإعلامي محمد الغيطي بقوله الشعب محتاج يعرف كام واحد وافق على الاتفاقية وكام واحد اعترض.. بعض الأعضاء هددوا بتقديم استقالتهم من البرلمان.. حاتستغربوا من حاجة.. كتلة دعم مصر موافقين على الاتفاقية وكتلة حزب النور اللي أقسم إنها سعودية.. وده مش جديد إن فيه أعضاء من حزب النور والسلفيين كانوا بياخدوا تمويل للسعودية، فهو مخلص لسيده اللي كان بيديلوه“!

قد تضع هذه الاتهامات الغيطي في مأزق تبرير موافقة بقية الأطراف على الاتفاقية!

وأذاع الغيطي تقريرا من كلمة نائب عن حزب النور يؤكد فيها تأييد الحزب للاتفاقية، قبل أن يعقبالغيطيقائلا: طبعا هو بيحلف إنها سعودية، وأنا باحلف إنه لا قرا ولا شاف ولا عرف، ومابيقولش ده من منطلق وطني، بيقولها من منطلق ديني.. مش من باب إخلاص للوطن، ولكن من باب إخلاص للكعبة، للأرض التي تحمل المسجد النبوي، وده مزج للدين بالسياسة، وده أنا أرفضه“.

استعرض الغيطي بعدها قرار وقف إمام مسجد عمرو ابن العاص الشيخ محمد قاعود، بعدما تحدث في خطبة الجمعة عن تيران وصنافير، متسائلا:هو مش فيه خطبة موحدة؟! وليه ندخل في مواضيع فيها جدل سياسي على منبر مسجد.. وإنه يضرب أمثلة عن حفاظ الرسول على الوطن، وربط هذا الكلام بالحفاظ على العرض والشرف، ثم موجها حديثه للقاعود قائلا: أنا باقول للشيخ قاعود أقعد مكانك“.

رابط حلقة محمد الغيطي هنا

من جهته بدأ سعيد حساسين حلقته من برنامج انفراد على شاشة قناة العاصمة، بمناقشة قضية سد النهضة وقمة حوض النيل في أوغندا والتي ستشارك فيها مصر، موجها خطابه للشعب الأثيوبي بقوله:باقول لإخوتنا الأثيوبيين.. محدش بياخد حاجة لوحده وزي ما قال الرئيس.. حقكم في التنمية وحقنا في الحياة، ولازم المفاوضات تمشي بشكل طبيعي ومحترم“.

و شن حساسين هجوما قويا على وزيرة التضامن الاجتماعي غادة والي بسبب عدم اهتمامها بالرد على مداخلة لأحد سكان عقار الإسكندرية المائل الذي تمت إزالته، مطالبا بنقلهم من منطقة عبد القادر إلى منطقة غيط العنب.

قال حساسين في هذا السياق:طبعا تواصلنا مع الوزيرة غادة والي وطبعا ما ردتش علينا كالعادة، مش معقول حترد علينا، وكلمنا وكيل الوزارة وقال أنا ممنوع اتكلم في الإعلام بأمر الوزيرة.. وكأننا شغالين في عزبة! يعني الوزيرة المنوطة ماتردش.. ما هو ناس غلابة المفروض يترموا في الزبالة.. وأنا باقولها يا سيادة الوزيرة إنتي شغالة عند الشعب“.

بدا أن صبر الإعلامي قد نفذ، فقال منفعلا ده إنتي عندك شوية كبر! ربنا ما يحرمك منهم.. تتكبري على ولادك وعيالك وولاد ولادك عشان بتتكبري على الناس الغلابة“.

رابط الحلقة هنا

أما الإبراشي، فقد ناقش قضية إزالة لافتات المساجد التي تبرع ببنائها قطريون في محافظات كفر الشيخ والبحيرة فور إعلان دول خليجية ومصر مقاطعة قطر، مع عرض لتقارير حية من آراء الناس في إزالة اللافتات، والتي اعترض أغلبهم على إزالتها.

وأيد الإبراشي معظم الآراء التي تضمنتها التقارير قائلا: فعل الخير لا جنسية له خصوصا بين الشعوب.

لكن لم يكن هذا هو رأي اللواء حافظ المقرحي مساعد وزير الداخلية الأسبق، والذي أجرى اتصالا هاتفيا بالبرنامج حسم فيه الأمر بقوله معلومة: المتبرع الأساسي بهذه المساجد هي جمعيات إرهابية إخوانية سلفية داخل هذه البلاد ولما تيجي تبص للمساجد دي تلاقيها مجمع.. دار خدمات وكفالة يتيم ومستشفى عشان يلموا فلوس من الناس ويعملوا تجمع للإخوان من خلال هذه المساجد، مضيفا من 2003 ابتدى الغزو الإخواني الإرهابي والسلفي من دولتي قطر والكويت يغزو البلاد، ولوحظ ذلك من قبل الأجهزة الأمنية“.

وقال المقرحيللأسف وكلاء وزارة الأوقاف يعلمون ذلك، ولكن حياءهم أو عدم درايتهم أو عدم علمهم، يمنعهم، فقالوا كلام عايم وإن إحنا مالناش دعوة وكلام مرسل، ماقالوش كبد الحقيقة“.

رابط حلقة وائل الإبراشي هنا

أما يوسف الحسيني، فقد بدأ حلقة برنامجه بتوقيت القاهرة بالهجوم على المعارضة، مشيرا إلى ما قال إنه تحالف قوى ليبرالية ويسارية مع التنظيمات الإسلامية“.

وقالألاقي شخصيات محسوبة على المعارضة يرتموا في أحضان الإخوان؟ فجأة بقى الأراجوز مرسي هو د. محمد مرسي؟! أربأ بكل شخص وقف في 30 يونيو يدافع عن هذا الوطن أن يرتمي في أحضان الإخوان!

لا نعلم أي تحالف هذا، ومتى دٌشن، ومن هم أعضائه، وما الأحزاب والتنظيمات المعارضة المشاركة فيه بأسمائها.

و أنهى الحسيني حديثه قائلا أظن إن أنا مفهوم موقفي من تيران وصنافير إنها مصرية مصرية مصرية.. ده عادي، أنا ضد فكرة أن تدافع عن مصرية تيران وصنافير تكون عميلا ممولا، أو تدافع عن سعوديتهما فتصبح خائنا.. ده غلط وده غلط.. لا ده خاين ولا ده عميل

استضاف الحسيني في حلقته السفير هاني خلاف مساعد وزير الخارجية الأسبق، ليردد الرجل نفس كلمات الرئيس السيسي بخصوص جزيرتي تيران وصنافير: أنت وانت بتتعامل مع تيران وصنافير أنت بتديها للسعودية من مبدأ الشرف

رابط حلقة يوسف الحسيني هنا

18 يونيو:

بعد يوم واحد من إذاعة عمرو أديب و سعيد حساسين ومحمد الغيطي تقريرا موحدا جولة مفاجئة لوزير الداخلية لتفقد الخدمات الأمنية في ميادين في القاهرة والجيزة ، شهدت المعادي حادث تفجير سيارة أمن مركزي أسفر عن استشهاد الملازم أول علي شوقي، وإصابة أربعة آخرين.

بدأ الإعلامي عمرو أديب حلقته في هذا اليوم بالحديث عن الحادث الإرهابي، وإعلان حركة حسم مسئوليتها عنه، معقبا:إحنا بندفع الثمن.. وقلنا لحضراتكم من كام يوم الكلام ده إن حاتشوفوا عمليات وحتشوفوا ناس بيحاولوا يخفوا الزنقة اللي الناس بتمولهم فيها، وبيجاملوا.. بيجاملوا يا جماعة إحنا معاكم إحنا موجودين.. الفلوس اللي انتوا بتبعتوها“.

لا يرغب أديب على ما يبدو في سماع من ينتقدون التقصير الأمني.. فقط الحديث عن المؤامرات التي تحاك وسب الإرهابيين، والترحم على الشهداء.

فالرجل استند لحادث الهجوم المسلح الولايات المتحدة على30 عضو وموظف كونجرس بينهم زعيم الأغلبية الجمهوري، والذي انتهى بمقتل منفذه، معقبا بقولهاللي ينّظّر في الموضوع ده اللي بيقول يأمنوهم.. لكن اللي حصل قرب واشنطن دي سي أول أمبارح ممكن تشوفوه.. اللي يضايقك، إن في كل دولة في العالم، طلعت وسائل الدولة كلها وترامب شخصيا.. شكر للداخلية. والراجل اللي ضربهم معدي الستين، وراقبهم مرة واتنين وتلاتة، والفيسبوك بتاعه عليه تهديدات ليهم؟

و ألمح أديب إلى تورط قطر في التفجير، لحدوث تفجير اليوم في البحرين راح ضحيته رجل أمن قائلا: ومن ساعة.. شوف الصدفة، تفجير في البحرين نتج عنه استشهاد رجل أمن وإصابة آخرين في تفجير إرهابي.. نفس العملية ونفس الطريقة“.

وحذر أديب بعدها دولة الإمارات بقوله: أنا باقول لإخوانا في دولة الإمارات خدوا بالكم.. لأن دولة الإمارات تحت المجهر من أعداء كثيرين الآن.. واللي بيحصل في المنطقة الشرقية في السعودية نفس الشيء.. الإمارات مستهدفة“.

تطرق بعدها أديب لاستضافة الرئيس السيسي لـ 28 مواطنا على الإفطار، وأعرب عن استيائه من هجوم الناس على الرئيس في كل خطوة يخطوها قائلا: الراجل ده مابيسلمش.. يعني لما راح فطر في كمين اتعرض لهجوم، ولما عزم ناس عنده اتعرض لهجوم.. مابيسلمش.. في كل الأوضاع.. يوم ما راح الكمين قالك دي متوضبة.. عزم الناس، قالك شفت الناس بتشتكي.. طب هل هو سر إن الناس عندها مشاكل؟ مبادرة جيدة وشيء جميل، والحاجات اللي زي دي دايما بتقرب الرئيس من الناس.. الراجل عازم ناس ع الفطار.. ماشوفناش هري زي اللي حاصل.. هل مثلا عشان الناس ماكنتش بتهري من 30 سنة؟“.

واستطرد مضيفاوعلى فكرة لا حماية لأحد.. لما أخش على التايم لاين.. مفيش إشادة بحد أبدا.. ولا رجل دين ولا معارضة ولا عالم.آخر مرة شوفتوا ريس بيفطر في كمين كان إمتى؟“.

رابط الحلقة هنا

أطرف ما جاء في حلقات توك شو هذا اليوم، كان من نصيب إحدى فقرات برنامج العاشرة مساء“.

الفقرة بدأت بمقدمة على لسان الإبراشي الذي قال :حساسية المسلسلات من جديد.. فيه حساسية كده تجاه كل ما يعرض في المسلسلات.. فيه كمان حساسية دينية.. فيه مشهد للفنانة غادة عبد الرازق بتضع فيه نقودا في كتاب وتضع ساقها عليه ضمن مسلسل أرض جو، وهي مقدمة تبعتها مداخلة منفعلة من المحامي كرم غبريال.

قال غبريال إن الكتاب الذي وضعت عليه الممثلة ساقيها هو الإنجيل، وطالب بمحاكمة الفنانة مثلما تمت محاكمة الشيخ أبو إسلام لحرقه الإنجيل، قائلا بصوت غاضب: كده القضاء لو تحركت دعوة قضائية ضد ممثلة الإغراء بنفس التهمة لأنه نفس الفعل بنفس الجريمة.. هي تعلم أو لا تعلم.. في النهاية المشاهد له المنتج النهائي، وأركان الجريمة مكتملة.. إحنا بنتفجر وبنتشتم من مشايخ الفتنة.. مش ناقصة كمان واحدة زي دي“.

لكن المداخلة التي أجراها محمد جمعة مخرج المسلسل لاحقا، فجرت الضحك لا الغضب، إذ قال مخرج المسلسل: أسمعوني دقيقة لأن الموضوع ده كوميدي أوي، الكتاب اسمه “Hardware bible”، وهو كتاب لبرمجة الكومبيوتر، كلمة “Bible” بتستخدم بمعنى مرجع“.. فإنت لو عايز ترفع قضية، ارفعها على الثقافة الغربية اللي بتستخدم كلمة بايبل بمعنى مرجع“.

لكن المحامي لم يستسلم بل رد قائلا: أنا شايف إن المشكلة في الخلط.. إيه يعني واحدة داخلة بتتطوح وماسكة كاس.. فرضا يعني إنه كتاب كومبيوتر، ليه يظهر كلمة “Bible” ويعمل بلبلة عند الناس.. يعني الموضوع يمر مرور الكرام عشان كلمة “Bible”.. لو كانت كلمة قرآن كانت عدت؟!”.

رابط حلقة وائل الإبراشي هنا

أما أماني الخياط، فقد هاجمت الشرطة المصرية لأول مرة في تاريخها، متهمة إياها ببطء رد الفعل وعدم استخدام السلاح بسرعة لقتل الإرهابيين، وصولا لدعوة ضمنية بالقتل في حالة الاشتباه“!

قالت الخياط موجهة حديثها لضباط الشرطة: ليه إيدك مش على سلاحك.. ليه في حالة دهشة؟ لأن كل اللي بيحصل في العالم إن رجل الدولة في حالة استهداف لأن الدولة في حالة حرب.. طب ليه مش بنشوف طلقة واحدة على اللي بيعتدوا علينا؟ ليه دايما في حالة ضحية؟“.

واستشهدت بحادث نوتردام في فرنسا والذي أطلق النار على شخص يحمل مطرقة، وتساءلت مجددا: ليه تقدير القوى الأمنية عندنا بيكون متأخر؟ ليه إيدك مش بتكون على سلاحك؟

هاجمت الخياط في مداخلتها الهاتفية مع ماهر عيسى الخبير الأمني، جمعيات ومنظمات حقوق الإنسان، الذي قال بدوره إن الضابط في أوروبا يتعامل مع الإرهابي ويقتله، لأنه مش خايف من الحساب القانوني، إنما هنا الضابط بيتحاسب قانونيا على أي خطأ، وعشان كده إحنا عايزين نطلق يد الشرطة في مواجهة الإرهاب، لأنها مقيدة بالدستور والقانون“.

و علقت الخياط موجهة حديثها للجمهور: عرفتوا بقي النشطاء بتوعكم عملوا إيه؟ خلوا الشرطة بتواجه الإرهاب والقوانين ضدها وخايفة من المحاسبة عشان لو حد اتقتل!”.

وعلى نفس النهج سار إبراهيم ربيع الباحث في شئون الجماعات المسلحة في مداخلته بالحلقة قائلا: مطلوب من الظهير الشعبي لدولة 3-7 يقف ويطالب بحقه في إن لازم الدستور يتغير، والشرطة تمنح حقوقها زي أي شرطة في العالم وقوات التدخل السريع تاخد حقها زي أي شرطة في العالم“.

رابط حلقة أماني الخياط هنا

يوسف الحسيني بدأ حلقة برنامجه بتوقيت القاهرةبالعزاء في الشهيد الملازم أول علي شوقي، ثم عرض لأخبار متفرقة عن الأزمة القطرية، واستغلال قطر لقنوات بي إن سبورت الرياضية ونجوم كرة القدم العالميين في بث رسائل سياسية.. وتساءل في ختام كلامه: عقاب قطر إيه؟ ماينظموش كاس العالم ولا إيه؟“.

أستضاف الحسيني في حلقته د. جهاد الحرازين أستاذ العلوم السياسية والقيادي في حركة فتح، مؤكدا أنها الحركة الأم في المقاومة الفلسطينية، وذلك للحديث عن الأزمة القطرية والقضية الفلسطينية وحماس.

الغريب أن قناة أون لايف التي يعرض الحسيني برنامجه على شاشته، لم تجد أنسب من برنامج المذيع الذي يؤكد على مصرية تيران وصنافير في حلقتين متتاليتين ، لتضع له تقريرا معدا من موقع اليوم السابع بين فواصل برنامجه عنوانه:تيران وصنافير.. لكي يطمئن قلبك، والتقرير عبارة عن إنفوجراف لكلمات للمحامي رجائي عطية وصورته عن سعودية تيران وصنافير مكتوب في بدايته: “حقائق مهمة يشرحها المفكر الكبير والخبير القانوني رجائي عطية، فقط لإثبات سعودية الجزيرتين.

ينتهي التقرير بكلمة السيسي: إحنا مافرطناش في حق لينا.. وإدينا حق الناس لهم.. أقول تاني: جملة واحدة.. مصر لم تفرط أبدا في ذرة رمل من حقوقها وأعطتها للآخرين

رابط حلقة يوسف الحسيني هنا

19 يونيو:

تناول عمرو أديب في برنامج كل يومحادث الدهس الذي وقع في لندن في اليوم السابق، أمام أحدالمساجد أثناء خروج المسلمين من صلاة التراويح.

وجه أديب شكرا لمسيحيي مصر، الذين تُنفذ ضدهم عمليات إرهابية، ولا يواجهون الأمر بإرهاب مضاد، قائلا: طبعا الأمر جلل وخطير، لأن ابتدى يبقى فيه تطرف إسلامي وتطرف مسيحي.. ودايما إخوانا اللي هنا والنخب يقولوا أصل التطرف ده نتيجة للكبت.. حتقولي يا عمرو يا فيلسوف عصرك إيه علاقة ده بمصر؟ إن الإنجليز ما أخدوش أربع شهور غير لما كان فيه تطرف وتطرف مضاد.. إنت عندك هنا مسيحيين عاقلين ناضجين وطنيين وفشلت كل العمليات إنها تعمل هذه الفرقة، لدرجة إن تريزا ماي(رئيسة الوزراء البريطانية) عملت تصريح قالت فيه: لن يفرقنا إلا الشيطان.. الست بتتكلم عن الوحدة الوطنية.. تتحدث عن الفتنة الطائفية أو عن التطرف والتطرف المضاد. وأنت عندك هنا في مصر شعب عظيم قدر يفهم الدرس وإن اللي بيحصل وبيتعمل عشان تقوم حرب“.

وظهرت الشماتة في صوت أديب في قولهينظر المجتمع الإنجليزي بكثير من الانهيار.. ويبدأ الإنجليز في السؤال: إيه اللي بيجرى؟!ولذلك الناس في مصر اللي دايما عندهم روح البكاء، وإشمعنى إحنا.. ما هو عشان الأمن.. لا يا حبيبي لا تعايرني ولا أعايرك.. الإرهاب والتطرف طايلني وطايلك.. بل بالعكس إنت هنا عندك ناس عندها وعي أكثر وأكثر!”.

رابط حلقة عمرو أديب هنا

أيضا ربطت أماني الخياط في حلقتها من برنامج بين السطور بين حادث الدهس في لندن وبين مصر!

قالت الخياط: استفاق الجميع على حادث الدهس بتاع المسجد الكبير في لندن.. اللي يهمنا في بين السطور في الحادث ده إن الرؤية المصرية اللي اتقالت من تلات سنين كل يوم بتتأكد.. الإرهاب مش ابن دين بعينه“.

بعدها انتقلت الخياط لفقرة تناولت فيها تسييس نقابة الأطباء بمناسبة إجراء انتخابات التجديد النصفي، فمن وجهة نظرها النقابة تقع بين فكي الإخوان واليسار، وقالت: فإحنا ما بين مشهد الدقون ومشهد الفوضى.. ما بين مشهد الكذب باسم الدين ومشهد التخريب باسم الحرية.. الحقيقة مش عارفين المسألة حاتودينا لفين، وتساءلت باستنكار بعد مداخلة مع د. هاني الناظر: طب إحنا محتاجين نعرف مين هي الدكتورة منى مينا(وكيلة النقابة)؟

أما ضيف الحلقة د. إبراهيم مجدي حسين استشاري الطب النفسي ، فقد شارك الخياط الهجوم على د. منى مينا وكيلة نقابة الأطباء بقوله في معرض حثه للأطباء على المشاركة في الانتخابات: انزلوا يا جماعة الانتخابات لأن دي مهنتكم، بتنعكس عليكم.. النقابة دلوقتي مش منى مينا بس.. دورها خلى فيه عداء بين الأطباء والرأي العام.. تعالي اسمعي الناس بتتكلم عن الأطباء إزاي.. تعالي اسمعي الداخلية وضباط الشرطة وضباط الجيش بيتكلموا عننا إزاي بعد ما كان فيه علاقة ود ومحبة“.

رابط حلقة أماني الخياط هنا

أما وائل الإبراشي، فقد أدار في حلقة برنامجه العاشرة مساء مناقشة حول انتشار الدجل والشعوذة في دراما رمضان، مستضيفا جمال فرويز استشاري الطب النفسي و د. حسام عطوة أستاذ الدراما والنقد بالمعهد العالي للفنون المسرحية و د. أحمد شاهين عضو الاتحاد الأمريكي للفلكيين.

رابط حلقة وائل الإبراشي هنا

20 يونيو:

افتتح يوسف الحسيني برنامجه بتوقيت القاهرة بقانون الضرائب الذي تقدمت به الحكومة للبرلمان وتساءل:إزاي الحكومة والبرلمان يحطوا ضرايب على اللي دخله في الشهر أقل من 600 جنيه يدفع كل شهر 10%.. 60 جنيه من دخله؟ إزاي ناس تحت الحد الأدنى للأجور يدفعوا ضريبة؟ حسبتوها إزاي؟ كان فين المنطق؟ دولة بتقر وبتعترف إن الحد الأدنى للأجور 1200 جنيه، تروح حاطة ضرايب على اللي بياخد أكتر من 600 جنيه؟! يا راجل كيلو اللحمة في منافذ القوات المسلحة أقل حاجة بـ85 جنيه!”.

أسئلة تستحق الإجابة لكن المذيع طرحها على المشاهدين، بدلا من باستضافة أي مسئول حكومي أو نائب برلماني للرد .

لكنه استضاف في حلقته الكاتب والصحفي محمد عبد القادر المتخصص في الشئون التركية.. للحديث عن الدور المشبوه لقطر وتركيا في المنطقة.

رابط حلقة يوسف الحسيني هنا

تراجعت أماني الخياط على ما يبدو عن عتابها السابق للشرطة، قائلة في بداية الحلقة:خلونا نعنون للحظة.. خلونا نشوف اللي محدش حاول يوريهولكم بصورة كبيرة.. عندنا نجاحين مبهرين في المشهد، نجاح الأمن الداخلي وزارة الداخلية، ونجاح يخص القوى العاملة بالجيش الثالث في سيناء.. نجحوا في إحباط عملية إرهابية كبيرة جدا كانت حاتتعمل في كمين العريش.. ده معناه إن القوات تصدت لهذه العناصر الإرهابية ونجحوا في السيطرة على الموقف وده كان جزء من مطالبنا بإن ضروري جدا إن عناصر الشرطة تكون جاهزة وتتعامل بشكل بات مع أي عناصر من قوى الشر، وتم التصدي لسيارة ربع نقل كانت داخلة تفجر الكمين.. كل ده بيقول إن وزاة الداخلية بتراقب كويس وبتطور أدواتها

رابط حلقة أماني الخياط هنا

وائل الإبراشي، الذي خصص حلقات برنامجه العاشرة مساءفي رمضان لتناول القضايا الاجتماعية والفنية، فقد بدأ حلقة برنامجه – على غير العادةبسرد لقرارات الرئيس السيسي المتعلقة بالعدالة الاجتماعية ومن بينها زيادة قيمة الدعم وزيادة المعاشات التأمينية وزيادة قيمة الدعم النقدي لمستحقي برنامج تكافل وكرامة،وغيرها من القرارات.

انتقل بعدها للحديث عن تمثال مارلين مونروالجديد في دار الأوبرا و الذي أثار سخرية رواد مواقع التواصل الاجتماعي . وعلق صاحب التمثال د. إيهاب الأسيوطي رئيس قسم النحت بكلية الفنون الجميلة جامعة المنيا في مداخلة مع الإبراشي، قائلا: أنا لو حضرتك معاك في الاستوديو حاوريك سكرين شوت للتعليقات على التمثال.. هجوم منظم على شخصي أنا بالتحديد مش على التمثال، لأن أنا باحث وناقد فني ومسجل للحركة التشكيلية الموجودة، ففي يوم من الأيام تناولت كذا موضوع منهم سومبوزيوم أسوان وغيره، فكل من تناولته في بحث أو مقال بيتصدر للهجوم على شخصي مش على التمثال، واتهم الأسيوطي د. عصام درويش أستاذ بكلية التربية الفنية بأنه يقف خلف حملة الهجوم الشخصي عليه.

رابط حلقة وائل الإبراشي هنا

تناول عمرو أديب في بداية حلقة برنامجه كل يومكلمة الرئيس في إفطار العائلة المصرية. قال أديب إن كلمة الرئيس كان فيها كلام عن موضوع تيران وصنافير ثم كلام عن الإرهاب والدول الداعمة له ثم كلام عن إجراءات التضامن الاجتماعي لها علاقة بتحسين ظروف الناس“.

عمرو أديب كان معجبا وفخورا بكل كلمة قالها الرئيس، ثم بدأ في تحليلها، وبشّرنا أن الرئيس سيوقع على اتفاقية ترسيم الحدود البحرية مع السعودية، قائلا: أول تعليق من الرئيس بعد انتهاء تيران وصنافير.. إن لازم المواطنين يثقوا في القيادة.. لكن فيه خبر في الكلام وهو بيقول إن الموضوع خلص.. الخبر إن الرئيس خلاص حيمضي على الاتفاقية، حاتروح له وتتمضي. ليه؟ لأن فيه ناس كانت معولة على الرئيس إن الاتفاقية حاتروح له ومايمضيهاش. فالرئيس النهاردة قال خبر إن الموضوع ده خلص.. أنا شايف أن كويس جدا إن الرئيس يعلق ويقول رأيه في موضوع هام وتاريخي زي ده.. فبرضه لسه عندنا نوع من المستشارين للرئيس يقولوا خلاص بقى ما نتكلمش.. لكن كويس إن الرئيس اتكلم.. سواء كنت مع الموضوع أو ضده“.

ثم أشار أديب إلى تعمد الرئيس الحديث عن الدول الداعمة للإرهاب، دون ذكر قطر، وقال: في الخمس دول اللي قامت بمقاطعة قطر.. كلها ذكرت قطر بالاسم، ورغم أن الرئيس عبد الفتاح السيسي هو أول من أشار لقطر في مؤتمر الرياض بشكل واضح، يعني كانت رصاصته هي رصاصة الرحمة أو رصاصة القضاء، إلا أنه يصر على عدم ترديد التلاتة حروف دول ق ط ر.. الرئيس لا يذكر قطر أبدا لا بالطيب ولا بالردي، لكن الكلام مفهوم.. لكن الرئيس مُصر حتى الآن ألا يذكر قطر بالاسم.. ويتحدث عمن يمول الإرهاب.. لم يذكر حتى الآن اسم قطر أو اسم الأمير“.

لم يوضح أديب سببا لتعمد الرئيس عدم ذكر قطر، لكنه رجاه قائلا: نفسي بس سيادة الرئيس يشفي غليلنا في يوم ويقول قطر.. وحضرتك عندك معلومات كتير تتقال في هذا السياق“.

بعدها استمر أديب في وصلة تحليل ومدح لحزمة الإصلاحات الاقتصادية وقرارات الرئيس الخاصة بزيادة المعاشات وعلاوة الغلاء وغيرها، قائلا: الريس قال نقطة هامة جدا ودي نقطة تقنية شوية.. هو إحنا جبنا الفلوس دي منين؟ ده معناه أن هذه الدولة منهجها أن ما يتم توفيره من رفع الدعم يعود للناس مرة أخرى.. هو يوم ما زود الأسعار على كذا وعلى كذا الفلوس، دي قلت في الموازنة بتاعته، وأعادها للمواطن. أن التوفير الذي حدث بسبب الإصلاح الاقتصادي عاد مرة أخرى للناس، فتبتدي الناس تفهم إنه كلما نجحت سياسة الإصلاح الاقتصادي، زادت الأموال في أيديهم ولم تقل.. يعني الموازنة بتاعة الحكومة السنة دي فيها فائض.. فلما زادت قالك اتفضل علاوت زيادة وتموين زيادة“.

كما ذكرنا أديب بصبر الناس على الإصلاح الاقتصاديقائلا:تبتدي الناس تتنفس.. لأن بجد الخبطة بتاعة الاصلاح الاقتصادي كانت تقيلة جدا على الناس.. والناس خدت الخبطة وقالت تحيا مصر“.

وفي معرض تحليله لأهمية قرارات الرئيس قالنقطة أخيرة مهمة جدا، لحساب الدخل الحقيقي بتاعك.. أنت بتاخد أيا كان المرتب.. هذا هو الدخل المباشر الحقيقي، لكن فيما سبق حضرتك كنت تروح مستشفى مابتتعالجش.. دلوقتي بتتعالج.. الفلوس دي كام؟ كنت بتمشي في طرق مكسرة ومابتوصلش في مكانك.. الطرق دي لما اتحسنت.. بكام؟ ابنك كان موجود في فصل فيه 120 دلوقتي بقى 80.. طبعا ده مش السوربون لكن هذا التحسن بالنسبة لك هو أفضل.. لازم برضه نفهم أن جزء من الفلوس حضرتك بتاخدها وجزء آخر من الفلوس بتصلك في أشياء.. طب الكهربا.. حضرتك كنت بتدفع نفس الفاتورة، لكن الآن لم تنقطع الكهربا في مكان ومازالت الكهربا مدعومة.. إحنا فاهمين والريس فاهم إن الوضع ليس عظيما ولا ورديا، لكن برضه الدولة بكرت وثبتت الأسعار.. الأسعار ماقلتش لكن مازادتش“.

ولاحقا،استضاف أديب في البرنامج أبطال مسلسل الجماعة 2″ صابرين ونضال الشافعي والأردني ياسر المصري.

رابط حلقة عمرو أديب هنا

ولفتت الفنانة والإعلامية رانيا محمود ياسين النظر في برنامجها الخيمة، بعبارة غامضة :”اللي بيحاول يفسخ البلد دي ويشتت البلد دي.. ربنا إن شاء الله يفسخهم

رابط حلقة رانيا ياسين هنا

21 يونيو:

تناولت أماني الخياط خطاب الرئيس في إفطار العائلة المصرية،وبدأت تحليلها لخطابها من زاوية عدم ذكره لاسم دولة قطر في خطابه قائلة مصر دولة الـ10 آلاف سنة حضارة ماينفعش تتكلم عن كيان صغير زي قطر، ولا جماعة زي حماس.

بعدها أثنت الخياط على خاتمة كلمة الرئيس قائلةالرئيس أنهى الكلمة بتاعته بـ أنا مابفرطش، وده ربنا اللي ماينفعش حد يضحك عليه لأنه هو المطلع على السرائر“.

كما تحدثت الخياط عن حكمة الرئيس في قرارته بالإصلاح الاقتصادي وثماره التي يجنيها المصريون الآن، وقالت: قبل ما آجي مدينة الإنتاج الإعلامي، سألت أكثر من بائع من بقالات التموين وبعض المواطنين ، قالوا لي أيوة كده بدأنا نحس.. بدأنا نمسك ثمار التغيير، لأن اللي عندنا جريء.. اللي قاعد دلوقتي عينه مش على الكرسي، مش مهتم بيه، هو مهتم بيه لتثبيت الدولة، لكن مش مهتم بيه لشخصه.. لذاته.. عشان كده يا مصريين لازم تبقوا واخدين بالكم بمجرد مسطرة الإصلاح ما اتظبطت عدى الست شهور اللي لما قالكم عليها إدوني ست شهور طلعت بقى الأصوات إياها، والنوشتاءوالناس العجيبة يقولوا إيه يعني اللي حيحصل بعد ست شهور.. خلونا نعرف إيه اللي حصل بعد الست شهور، ثم قرأت قرارات الرئيس الخاصة بزيادة المعاشات والعلاوات الصادرة قبل يوم واحد فقط.

رابط حلقة أماني الخياط هنا

برنامج بتوقيت القاهرة بدأ هادئا بقراءة تقرير إجراءات ضبط فوضى استطلاعات الرأي الذي صدر عن المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام.

ثم انتقل للوضع العربي وتحدث عن الشأن السعودي، ثم تناول أزمة قطر.

استضاف بعدها د. أماني الطويل مدير البرنامج الأفريقي بمركز الأهرام للدراسات السياسية والاستراتيجية للحديث عن سد النهضة.

رابط الحلقة هنا

برنامج العاشرة مساء خصص حلقته للقاء طويل مع الفنان محمد صبحي تحدث فيه عن دراما رمضان التي لم يشارك في أي منها!

رابط الحلقة هنا

برنامج كل يوم خصص حلقته لجمع تبرعات لعلاج غير القادرين بمستشفى وادي النيلالتابع للمخابرات العامة، واستضاف خلالها أستاذ الفقه المقارن بالأزهر الشريف د. سعد الدين الهلالى، وجمع على مدار ساعتين 30 مليون جنيه.

رابط الحلقة هنا

22 يونيو:

لا شيء مهم في برامج التوك شو في هذا اليوم، وكأن الإعلاميين يستعدون لإجازة العيد بعد أسبوع صعب، وعمل شاق بذلوا فيه قصارى جهدهم في مدح قرارات الرئيس وتشويه المعارضة وتخوينها، وغيرها من متطلبات العمل الإعلامي ، فقد خصص برنامج العاشرة مساء حلقته للقاء مع الفنان ياسر جلال حول مسلسل ظل الرئيس“.

رابط الحلقة هنا

أما سعيد حساسين فقد بدأ حلقة برنامجه انفراد بالمباركة لولي العهد السعودي الجديد وقال مبشرا السعوديين: قيادة شابة للسعودية.. الحقيقة محمد بن سلمان هو مهندس تخطيط السعودية 2030.. وده انتقال سلسل وسلمي للسلطة في المملكة العربية السعودية“.

رابط الحلقة هنا

23 يونيو:

برنامج التوك شو الوحيد الذي أذيع هوالعاشرة مساء، فاليوم هو الجمعة الأخيرة في شهر رمضانحلقة البرنامج تناولت تقارير اجتماعية مختلفة من بينها إقامة اللواء أحمد ضيف صقر محافظ الغربية إفطارا للعاملين في منظومة النظافة بالاشتراك مع جمعية من أجل مصر، وعثور بعض الأهالي على شاحنة بها عجول نافقة ثم بيان وزارة الداخلية السعودية عن إحباط عملية إرهابية استهدفت المسجد الحرام في ليلة ختم القرآن، ثم تقرير عن خطورة الأسانسيرات المتآكلة، وأخيرا لقاء مع الفنانة سهير رمزي.

رابط الحلقة هنا

24 يونيو:

برنامجان فقط عرضا في هذا اليوم:بتوقيت القاهرة وبين السطور“.

بدأ يوسف الحسيني برنامجه بالحديث عن عزل قطر، ثم ضبط الداخلية لخلية كانت تخطط لعمليات تفجير لكنائس ومساجد في عيد الفطر ثم في 30 يونيو وما بعدها، قبل أن يناقش المحاولة الإرهابية الفاشلة لاستهداف الحرم المكي، ثم تتصريحات وزير الدولة الإماراتي للشئون الخارجية أنور قرقاش عن قطر، مستضيفا في نهاية الحلقة السفير مزهر نعمان التوني سفير العراق السابق في روسيا للحديث عن العراق.

رابط الحلقة هنا

وحذرت أماني الخياط في بداية برنامجها مما قد يحدث في العيد، قائلة: خللي عنينا واخدة بالها وعقلنا راصد أوي.. أجهزتنا الأمنية الجيش والشرطة حيشتغلوا طوال الأسبوع كله عشان تأمن أجازة عيد طيبة للمصريين“.

وتناولت الخياط في هذا السياق بيان وزارة الداخلية عن قتل سبعة من أخطر العناصر الإرهابية من ضمن من شاركوا في حادث المنيا الأخير، فتقول: الأوراق اللي لقوها مع الإرهابيين كان فيها استهداف لدور العبادة مسلمين ومسيحيين في الموسم ده.. مش الريس قال بيستنوا احتفالات المصريين علشان قوى الشر تشتغل عشان يقتلونا؟ كانوا عايزين يقتلونا وإحنا بنصلي العيد!.. من فضلكم وإحنا رايحين الساحات عشان نصلي نعرف إننا نفسنا جزء من عمليات كشف الأرض!”

كما عرضت الخياط بعد مقدمتها الناريةتقريرا شمل كلمة الرئيس التي حذر فيها قائلا: انتبهوا لأن الفترة دي هي موسم الشر.. دور العبادة كلها مساجد أو كنائس ننتبه لها.. الكلام ده للشرطة وللجيش ولينا كلنا كمصريين“.

أما اغرب ما أمكن رصده خلال أسبوعين، فكان حديث الخياط نفسها عن الدراما في فقرة بعنوان الدراما المصرية في رمضان بين التهوين والتهويل“.

إذ قالت الخياط في تعقيبها على الدراما المصريةهل الدراما المصرية قدرت توصلنا لأي جزء من الأجزاء دي، ولا نقول إن الدراما بتداعب اهتمام المصريين.. الزيبق يلعلع ويستنهض جوة المصري شعور.. كلابش ياخدنا من ناحية.. الجماعة واقفة فين.. لازم ناخد بالنا إن كل جزء من هذا النوع بيجرنا للشأن العام.. ده محور لازم ناخد بالنا منه.. نروح على الجانب الآخر حنلاقي المصريين عملوا فرز لكل ما قدم تحت لافتة الكوميديا وقدموا اللي هما عايزينه.. لو عايزين نضحك بجد حنضحك بطريقتنا مش بطريقتكم.. لا حترجعونا في الزمن ولا ستات ورجالة ولا واحد يقلد لنا ميل جيبسون ويلبس باروكة.. ماكلش مع المصريين.. ولا حد تاريخه كبير ومهم وعظيم يقعد 20 سنة يضحك مع العفريتة اللي جاية تحبه، ويكرر لنا فؤاد المهندس وشويكار ويقرر في آخر 10 حلقات إن الحل لازم ييجي على إيد العفريت، لازم ييجي على إيد القوى الخارقة، وكأن المصريين مش عارفين يحلوا مشاكلهم، إلا بالدعم غير المرأي غير المفهوم، ففجأة يبقى نائب في مجلس الشعب وكل الحلول بتتقدم من البوابة الخزعبلية بقوة العفريت.. لا والله لا يا أستاذ معاطي، اللي بيحل في مصر هو قوة المصريين وعقل المصريين وإيد المصريين.. المهم مين اللي حيدورهم وحيطلعوا منه بإيه وحيعملوا إيه، صدقوني فرزكم في الدراما مشرف.. فيه ناس لم تذكر على الإطلاق، محدش فاكر أرض جوولا إيه موضوعه.. فيه حاجات كده توارت، مع إنها كانت لأسماء لامعة.. باقولكم، بعيدا عن أرض جوولا الحصان الأسوداللي ماكلش معاكم.. أنا مبسوطة بفرزكم“.

رابط الحلقة هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *